Wat is Music Learning Theory (MLT)
Music learning theory richt zich op het ontwikkelen van de natuurlijke muzikale aanleg die bij elk mens aanwezig is.
MLT is een theorie over hoe we leren als we muziek leren. Het is gebaseerd op onderzoek en praktijktesten door Edwin E. Gordon en anderen en richt zich op de ontwikkeling van de natuurlijke muzikale aanleg van kinderen.
Het belangrijkste idee van MLT is dat we muziek leren op dezelfde manier als we een taal leren. Kinderen moeten worden blootgesteld aan een rijke muziekomgeving om hun muzikale potentieel te ontwikkelen. Net zoals ze worden blootgesteld aan de complexiteit van taal als ze pasgeboren baby's zijn (en zelfs daarvoor). Daarom zingen we liedjes die zijn gecomponeerd in alle toonaarden, maatsoorten en tempi.
Zingen zonder woorden op pam/bam
Tijdens de lessen gebruiken we vaak melodische en ritmische liedjes zonder woorden. We zingen liedjes met neutrale lettergrepen zoals PAM of BAM. Van nature focust ons brein op taal. Bij liedjes met woorden gaat de aandacht daardoor minder naar het muzikale aspect. Zingen zonder woorden helpt kinderen om zich direct op melodie, ritme en harmonie te concentreren.
PAM-BAM zijn neutrale lettergrepen en kinderen kunnen ze heel gemakkelijk herhalen, waardoor er - als ze er klaar voor zijn - een muzikale dialoog kan ontstaan (P-B-A zijn enkele van de eerste geluiden die door een kind worden uitgesproken).
Stilte
Na elk liedje is er een ruimte van stilte ... maar dat moment is niet leeg! Het zit vol met de geluiden waar kinderen zojuist naar hebben geluisterd en het is precies op dat moment dat ze hun innerlijke muzikale luisterervaring beginnen te ontwikkelen, en dus hun muzikale begrip, door Gordon 'Audiation' genoemd.
Vrij bewegen in de ruimte
Kinderen luisteren op allerlei manieren naar muziek. Het ene kind gaat bewegen, het andere kind zit stil te luisteren. We weten dat zelfs als ze niet naar ons kijken, ze luisteren en dat is het belangrijkste voor hun muzikale ontwikkeling. Om hun muzikale vaardigheden te ontwikkelen is beweging belangrijk in relatie tot ritme en muziek. Naarmate ze groeien, bewegen ze op verschillende manieren, afhankelijk van hun leeftijd en persoonlijkheid. We volgen de ontwikkeling van elk kind. Daarom zijn de activiteiten gebaseerd op de natuurlijke reacties van de kinderen op de geluiden en muziek die door de docent worden voorgesteld.